trAINING

Communiceren met kracht en overtuiging

Communiceren met kracht en overtuiging

Duur: 3 dagen
Kosten: €1.430,-

BOEK TRAINING

We communiceren de hele dag en toch gaat het niet altijd even soepel. Je boodschap komt anders over dan bedoeld. De blik die je collega ge eft, vat de klant verkeerd op. Belangrijke informatie komt niet op tafel. Je spreekt de collega niet aan op zijn ongewenste gedrag. Slechts enkele voorbeelden waarin communicatie niet optimaal verloopt. De oorzaak hiervoor ligt soms in onvoldoende beheersing van communicatieve vaardigheden. Veel vaker ligt deze een laagje dieper: je gewoonten en overtuigingen.

Communiceren met kracht en overtuiging

Voor ieder die met meer gemak en plezier wil communiceren. Ook in voor hen uitdagende situaties.

Let op! Er zijn meerdere trainingen door het jaar heen. Scrol door de agenda heen en kies de gewenste datum. 

CONTACT OPNEMEN
maart 2021
ma di wo do vr
12345
89101112
1516171819
2223242526
29303112

Werkwijze

In deze training leer je de basis van effectieve communicatie met de daarbij behorende vaardigheden. Je brengt je eigen communicatiestijl in kaart. Samen met de trainer en de andere deelnemers ga je na welke kwaliteiten, gewoonten en belemmeringen deze stijl met zich meebrengt. En wat houdt je tegen om effectief te communiceren? Op basis daarvan bepaal je wat jij nodig hebt om je leerdoel te bereiken.

Communiceren leer je door te doen. Daarom train je je vaardigheden in verschillende communicatieoefeningen  en in oefening met een trainingsacteur. Hierbij breng je zelf praktijksituaties in, zodat hetgeen je leert makkelijk te vertalen is naar jouw dagelijkse praktijk. In de tussenliggende periodes experimenteer je vervolgens in die dagelijkse praktijk met het geleerde.

De training vraagt je bloot te geven. Je zult met een open blik naar jezelf kijken. Je oefent zelf veel en ontvangt hierop directe feedback van de trainer en de andere deelnemers. Dit gebeurt uiteraard in een sfeer van vertrouwen.

boek training

Programma

  • Communicatiemodel en communicatievaardigheden
  • Verbale en non-verbale communicatie
  • Gespreksdoel bepalen en sturen in een gesprek
  • Structureren van een gesprek
  • Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)
  • Feedback geven en ontvangen
  • Gedrag beïnvloedt gedrag
  • Non-verbale communicatie herkennen, benoemen en bewust inzetten
  • Inleven in de gesprekspartner
  • Omgaan met emoties
  • Jouw persoonlijke communicatiestijl: Kwaliteiten en valkuilen
  • Persoonlijke belemmeringen bij effectief communiceren
  • Omgaan met emoties in een gesprek
  • Aanspreken op ongewenst gedrag
  • Nee verkopen
  • Omgaan met een conflict
contact opnemen

Wat is communiceren met kracht en overtuiging?

Begrijpt de ander het zoals ik het bedoel? Heb je je vooraf voldoende afgevraagd wat je wilt bereiken en houd je je in het gesprek vast aan dit doel. En als je luistert laat je je dan snel afleiden door je eigen gedachten of blijf je aandachtig bij de ander. Je traint technieken hoe je bij je doel kan blijven en goed kan blijven luisteren naar de ander. Je herkent “ja maar” stituaties en realiseert je dat je niet in gaat op wat de ander zegt, maar vooral je eigen mening verkondigt. Je onderscheidt wanneer iemand vanuit de feiten praat of vanuit zijn gevoel. Je weet hoe je bij de ander om begrip kan vragen, zodat jullie echt met elkaar in gesprek zijn en elkaar begrijpen.

Wat leer je tijdens de training?

Herken je dit? In een teammeeting word je verkeerd begrepen of zou je willen dat je wat geduldiger, duidelijker en tactvoller kon communiceren? Om jouw communicatiedoelen te bereiken dien je ze op een goede en krachtige manier over te brengen. Praten kan iedereen, maar hoe zorg je er voor dat ze naar je luisteren en je begrijpen. Als je wederzijdse aandacht hebt en hoort en ziet hoe de ander je boodschap begrijpt, kan je overtuigen. Tijdens deze training leer jij hoe jij je krachtige boodschap met overtuiging overbrengt. 

Contact opnemen