trAINING

Opzichter Klachten en Mutatieonderhoud

Opzichter Klachten en Mutatieonderhoud

Duur: 7 dagen
Kosten: 2975,-

BOEK TRAINING

De opzichter dagelijks en mutatie onderhoud staat in direct contact met de bewoners en moet snel en deskundig kunnen oordelen over de aard en de gevolgen van de reparatieverzoeken en de maatregelen die wel of niet genomen moeten worden bij het muteren van een woning. Naast de benodigde bouwkundige kennis is het van belang het proces dagelijks en mutatie onderhoud goed te kennen, op de hoogte te zijn van de relevante wet- en regelgevingen, maar ook bewust te zijn van de kosten. Ook is het prettig als de communicatie met de huurders goed verloopt. In deze training worden al deze onderdelen uitvoerig met de cursisten besproken.

Doelgroep

Die corporatie medewerkers die actief zijn als opzichter met het dagelijks woningonderhoud en/of het muteren van woningen of die medewerkers die binnenkort een dergelijke functie gaan vervullen.

Let op! Er zijn meerdere trainingen door het jaar heen. Scrol door de agenda heen en kies de gewenste datum. 

Contact opnemen
december 2021
ma di wo do vr
2930123
678910
1314151617
2021222324
2728293031

Werkwijze

In een 7-tal dagen zal je door praktijkgerichte trainers worden geïnformeerd over de werkwijze van de afhandeling van reparatieverzoeken en het muteren van woningen. Hierbij worden ook de wet- en regelgeving, de rechten en plichten van de huurder en verhuurder uitvoerig met je besproken. Voor iedere trainingsdag lever je een aantal praktijk opdrachten in. Regelmatig vragen we je zaken te onderzoeken bij je eigen woningcorporatie en vragen we je foto’s te maken van praktijksituaties. Je opdrachten houd je bij in een portfolio. Deze vormen de basis voor je certificaat.

boek training

Programma

Dag 1. Proces Dagelijks en mutatie onderhoud

  • Onderhoud, verbetering, investering
  • Dagelijks en mutatie onderhoud verschil en overeenkomsten
  • Procedures
  • Techniek
  • Besluit kleine herstellingen.
  • Rechten en plichten huurder en verhuurder.
  • Achterstallig onderhoud.
  • Uitblijven van reparaties.
  • Wettelijke kaders

Dag 2. Gebreken

  • Constructie problemen
  • Veroudering, datering, slijtage
  • Schade
  • Onjuist gebruik van de woning

Dag 3. Administratieve processen

  • Woning waardering
  • Energielabel
  • Bouwbesluit/NEN
  • Financiële handelingen
  • Garanties

Dag 4. ZAV

  • ZAV en overname, hoe ga je er mee om?
  • Wat zijn de technische aspecten van ZAV, hoe beoordeel je die en wanneer neem je ze, vanuit technisch perspectief over?
  • Wettelijke kaders ZAV
  • Overdraagbaar ZAV.
  • Onderhoud ZAV.
  • Bouwbesluit/Huurecht ZAV.
  • Eisen waaraan ZAV moet voldoen.

Dag 5. Huurrecht

  • Indeling Huurrecht, opbouw Burgerlijk Wetboek en de Wet.
  • Huurovereenkomst.
  • Rechten en plichten huurder en verhuurder.
  • Hoe om te gaan met gebreken.
  • Medehuur, onderhuur en woningruil.
  • Opbouw huurprijs.
  • Leegstandswet, huisvestingswet.
  • Besluit Beheer Sociale Sector.

Dag 6. Casuïstiek

Behandeling van verschillende casussen die in het dagelijks werk voorkomen.

Dag 7. Communicatie

  • Effectief communiceren.
  • Verbale versus non verbale communicatie.
  • Effectief beïnvloeden.
  • Actief en empathisch luisteren.
  • Feedback geven en ontvangen.
  • Omgaan met weerstand.
  • Jouw persoonlijke stijl en die van anderen.
Contact opnemen